Nejpalčivějším problémem české i evropské dopravy nejsou ani rozkopané silnice, ani problémové dálnice a dopravní špičky či zácpy. Je to docela obyčejné parkování. Zvláště v místech, kde je vysoká koncentrace osob a silný provoz.
Také máte pocit, že v některých městech se vybírají tučné poplatky za parkování, přitom se nic zásadního neřeší ve smyslu nedostatku parkovacích míst? Není to sice jen ryze český jev, kdy se pouze inkasuje, ale výstavba zaostává, nicméně ne všude se přistupuje tímto způsobem k neúnosné situaci v městských obytných zónách.
V Japonsku se alespoň snaží tento problém řešit radikálně. Jistě si vybavíte, že Japonsko je ostrovním státem, resp. souostrovím, že je zde velmi vysoká hustota obyvatel, a že právě zde se projevuje přelidnění velice markantně. Týká se to i automobilového průmyslu a počtu užívaných vozidel. V každé rodině jsou v průměru k dispozici dva až tři vozy, automobilový provoz tu vzrostl několikanásobně a největší potíže představuje parking.
Nedostatek parkovacích ploch se tu kompenzuje, zvláště v poslední době, podzemními parkovišti s nákladním výtahem. Můžeme o nich s nadsázkou tvrdit, že jde o podzemní mrakodrapy, svůj vůz ukryjete pod zemským povrchem až v hloubce několika desítek metrů.
Tomuto jevu se také přizpůsobuje život tamních obyvatel. Lidé raději odstaví svá vozidla pod zem a využijí volný prostor stavebních parcel pro výstavbu domů, nebo pro sportoviště, dětská hřiště a parkové zóny, auta tu zkrátka mají své důležité místo, ovšem nikoli na úkor životního prostředí.
Cena za parkování v zemské hlubině je přibližně na shodné úrovni, jako na povrchu, nebo v nadzemním parkovišti, a zájem o tyto služby prokazuje fakt, že jsou místa již předem vyprodána. Výhodou důmyslných podzemních prostor je také zabezpečení před krádeží, ovládání nákladního výtahu speciálními klíči a relativní bezpečí před povětrnostními vlivy.